جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳  |  Friday, 22 November 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۱۰۴۷
تاریخ انتشار : ۱۸ : ۱۴ - ۲۴ مهر ۱۴۰۰

زهرا فرود :"قاسم افشار" از نخستین خوانندگان موسیقی پاپ درایران است که تاکنون آلبوم های بسیاری را از مارکت موسیقی منتشرکرده است، او علاوه برتک آهنگهایی که خوانده درخواندن موسیقی تیتراژ آثارنمایشی نیز تبحر دارد و"تب سرد"،"خسته دلان"، "کمکم کن" وعروس فراری از جمله آثاری هستند که افشار خواندن ترانه تیتراژآنها رابرعهده داشته، این خواننده که ترانه "وقف پرنده ها" ی اوجزو۱۰۰ترانه مشهور ۴۰سال موسیقی ایران است،با آهنگسازان و ترانه سراهای مشهوری چون "محمدمهدی گورنگی"،زنده یاد"افشین یداللهی" و"ناصر چشم آذر"همکاری داشته؛ او می گوید: "  این روزها نظارت کاربردی از سوی وزارت ارشاد بر فضای موسیقایی صورت نمی گیرد واین امر انحطاط فضای موسيقي را بدنبال خواهد داشت وهمچنین صرف هزینه های هنگفت از سوی خوانندگان نوظهور برای خواندن تیتراژدرتلویزیون امری اسفبار است که تمهیداتی اساسی می طلبد.

"قاسم افشار "به خبرنگار دیباچه گفت: موسیقی و فضای آن درحال حاضر در جامعه امروزی از آنچنان رتبه خوبی بهره‌مند نیست وفضای سالمی ندارد و در رادیو وتلویزیون هم با فیلترهای وحشتناکی که صداوسیما اعمال نموده، کارهای درستی پخش نمی شود و اگرهم هرازگاهی شاهد حضور یکسری از خواننده ها بواسطه اعیاد مختلف در تلویزیون هستیم، بدلیل سبقت گیری هایی است که شبکه های مختلف در راستای جذب مخاطب بایکدیگر دارند و حتی گاهی دیده می‌شود برخی خوانندگانی که دعوت می شوند، درحد واندازه قاب تلویزیون نیستند و بواسطه محبوبیتی که دارند دعوت شده اند که متاسفانه این مورد شکست خورده ومنتفی است.


او درارتباط با تاثیر فضای مجازی برموسیقی امروز افزود: درگذشته که خبری از فضای مجازی نبود،باید از فیلترهایی عبور می کردیم تا می توانستیم دَم از خوانندگی و آهنگسازی بزنیم و همچنین آلبوم تولید وپخش کنیم اما امروز گستره فضای مجازی کار رابرای افرادِ به ظاهر خواننده که هیچ تلاشی دراین راستا نداشته اند آسان کرده به گونه ای که گاها خیلی زود به محبوبیت می رسند،البته دراین میان برخی مستعد هستند وفضای مجازی را بستری برای تعالی وشناساندن خودبه مخاطب قرار می دهند .

سایه نظارت برفضای موسیقی کم رنگ شده/تیتراژ خوانی  با هزینه‌های میلیاردی معامله میگردد| با اِعمال فیلترهای وحشتناکِ صداوسیما،کارهای درستی پخش نمی شود

او درباره گرایش جامعه بویژه جوانان به موسیقی هایی که آنچنان ریشه و محتوای ساختاری ندارند بیان کرد :البته این گرایشها تقریبا دربیشتراز رِنج سنی ۲۳ سال مشاهده نمی شود و ناگفته نماند فضای مجازی در این امر سهم بسزایی داشته به طور مثال یک سبک و اثر موسیقایی که به لحاظ ساختار،محتوا ، شعر،آهنگسازی ،تنظیم وحتی نوع صدای خواننده شاید تا چند سال پیش حتی شنیده نمی شد، هم اکنون به حدی رسیده که دست به دست می چرخد و ازسوی میلیونها نفرشنیده شده ومورد استقبال قرار می گیرد و این امر هیچ علتی جز فضای مجازی ندارد.

قاسم افشار بیان کرد: امروزه با وجود سبکهای مختلف موسیقی وریتم ،فضای موسیقایی اصیل وسنتی نه تنها جایگاه خود را حفظ کرده بلکه مورد استقبال نیز قرار گرفته و خوانندهای بسیاری دراین عرصه ورود پیدا کرده اند که از صدای خوبی برخور دار هستند و علیرضاقربانی،علیرضا افتخاری،همایون شجریان وعلی زند وکیل ازجمله خوانندگان موفق این سبک هستند که موسیقی فاخر سنتی واصیل را به سمت تعالی بیشتر دربین مخاطبان سوق می دهند.

"افشار" درباره کم رنگیش دررسانه ملی افزود: ازآنجا که مدعی نیستم نیازی به دیده وشنیده شدن در قاب تلویزیون را ندارم، معتقدم تلویزیون به لحاظ موسیقی ازفضا وریتم آنچنان خوب وقوی برخوردار نیست به گونه ای که به آثاری که باید بها داده شود توجهی نمیکند و ازطرفی کرونا بسیاری از برنامه های تلویزیون را به تعویق انداخت و این رسانه را برای ارائه برنامه های شاخص و مطلوب درزمینه های مختلف از جمله موسیقی باچالش روبرو کرد.همچنین اعمال سلیقه مدیران شبکه ها در جهت دعوت از خوانندگان در برنامه های خود، مَزید برکمرنگی برخی ازجمله بنده درتلویزیون به حساب می آید.

این خواننده پیرامون تیتراژخوانی گفت: تیتراژخوانی در تلویزیون گاهی باهزینه های میلیاردی بین عوامل سازنده آثارنمایشی وخواننده های جدید معامله می‌شود ونوظهوران این عرصه با پرداخت هزینه های هنگفت خواندن ترانه تیتراز یک مجموعه چندین قسمتی یاحتی یک اثر سینمایی را بدست می گیرند ،که صدایشان را به مخاطب بشناسانند و در این حوزه عرض اندام کنند که این اتفاق امری اسفبار درتلویزیون محسوب می شود وبه همین دلیل برخی از آثاری که می شنویم سخیف وضعیف هستند.

افشار اظهار داشت : فضای موسیقی و خوانندگی به شدت مافیایی شده و برخی از شرکت‌ها و تهیه کنندگان هستند که با ورود به این‌ عرصه اقدام به جذب خواننده می کنند و این اتفاق خوبی است ،چراکه می توانند پشتوانه خوبی برای خواننده ای شوند که علی رغم تبحر واستعداد از شرایط اقتصادی خوبی برخوردارنیست درصورتیکه شاید همین خواننده بتواند به عنوان‌ ستاره ای درخشان برای عرصه موسیقی مطرح شود ، اما دراین بین برخی شرکت‌ها هم هستند که به جهت سود آوری بیشتر، خود خوانندگان جدید را به همکاری فرامی خوانند،درصورتیکه نه تنها نمی توانند نقش موثری در پیشرفت وشناخته شدن آنها داشته باشند بلکه با زیاده خواهی های خود زمینه اتفاقات نامطلوبی را نیز برای آنان دراین حوزه رقم میزنندبنابراین خواننده ای که پشتوانه مالی وحمایتی نداشته باشد، زیر چکمه برخی شرکت‌ها له خواهد شد که اتقاق خوبی نیست وخیلی جوانان بااستعداد ،خوش صدا و همینطور آهنگسازان و شاعران خوبی هستند که نمی توانند درعرصه موسیقی ورود پیداکنند واین جای تاسف دارد.

سایه نظارت برفضای موسیقی کم رنگ شده/تیتراژ خوانی  با هزینه‌های میلیاردی معامله میگردد| با اِعمال فیلترهای وحشتناکِ صداوسیما،کارهای درستی پخش نمی شود

اودرباره نظارت و مدیریت وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی برفضای موسیقی اظهار داشت: در زمان گذشته که اقدام به برگزاری کنسرت میکردیم، ازهمان ابتدای کار نمایندگانی از وزارت ارشاد داخل سالن میشدند وحداقل ۳۰دقیقه درسالن حضور داشتند و به لحاظ کیفی براجرای برنامه نظارت داشتند، اما هم اکنون نظارت آنچنانی وجود ندارد به گونه ای در کنسرت‌هایی بابلیط ۴۰۰هزارتومانی خواننده ونوازنده ها این اجازه را به خود می دهند که از پلی بک بهره ببرند و این یک فاجعه است و به نظرم نوعی توهین به شعور مخاطب است که اگر مخاطب از این موضوع اطلاع یابد درمقابلش جبهه گیری خواهد کرد و این موضوعی است که طی چند سال اخیر با آن مواجه شدیم و هیچ عکس العملی هم نمی توان در مقابلش داشت، پس به نوعی مافیا در این امر هم دخیل هستند.


"افشار" درپایان گفت:هم اکنون کار" "گاهی به یادم باش" که "عرشیا عشقی" ترانه سرای آن بوده را آماده دارم که امیرعباس حسن زاده ساخت ملودی و رضا تاجبخش نیزتنظیم آهنگ "گاهی یادم باش" را برعهده داشتند واین اثر با اتمام ضبط تیزر وکلیپ بزودی از مارکت موسیقی منتشر خواهد شد.

برچسب ها: قاسم افشار
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
گفتگو دیباچه با رییس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان

شرکت ۷۰ طرح از ۱۹ استان در نمایشگاه جشنواره خوارزمی/منتخبین جشنواره، بدون کنکور وارد دانشگاه می‌شوند!

۰۹:۰۰  -  ۲۷ آبان ۱۴۰۳
گفتگو اختصاصی دیباچه با غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی

ما با کلاس‌های آزاد در دنیا ارتباط داریم/ سعی داریم با وزارت علوم همکاری داشته باشیم، اما این همکاری تاکنون رضایت بخش نبوده است!

۲۰:۴۲  -  ۲۹ آبان ۱۴۰۳
مجید اسماعیلی، نوازنده پیشکسوت ویولنسل در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

ارکسترهایی که در کشورمان برگزار می‌شوند، هم ردیف ارکستر های کشور های دیگر هستند!

۱۴:۱۵  -  ۲۶ آبان ۱۴۰۳
مدیر کل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان در گفتگو با دیباچه خبر داد؛

نمایش گرگوربافی و تراش صدف‌های دریایی در نمایشگاه ملی صنایع دستی/ بندرلنگه به‌عنوان شهر ملی گلابتون، شناخته شده است

۱۳:۰۲  -  ۲۶ آبان ۱۴۰۳
گفتگو اختصاصی دیباچه با استاد فرهاد فخرالدینی، بنیان گذار ارکستر ملی ایران

عرصه موسیقی نیازمند حمایت دولت است و نباید به آن آسیب بزنند! / تِم سازی نمی‌تواند یک اثر موسیقایی را فاخر کند!

۲۰:۲۴  -  ۲۷ آبان ۱۴۰۳
گفتگوی دیباچه با مهدی وثوقی راد، بازیگر پیشکسوت عرصه تئاتر و تلویزیون

برخی از نمایش‌های روی صحنه، اصالت و پختگی لازم را ندارند/ آخرین خبرها از پروژه جدید نیما جاویدی!

۱۳:۲۱  -  ۲۶ آبان ۱۴۰۳
" گالری آرت پرشیا " میزبان هنرمند معاصر کشورمان شد؛

شگفتی نمایشگاه انفرادی آثار استاد "جلیل خلیلی" و هنری که باید دیده شود!

۲۰:۰۴  -  ۲۲ آبان ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار